Skip til hoved indholdet

Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse - STU

STU er en treårig ungdomsuddannelse til unge, der har afsluttet folkeskolen, er under 25 år og som ikke kan gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse. STU indeholder fag og aktiviteter, der fremmer elevens personlige udvikling for at give mulighed for at deltage selvstændigt og aktivt i samfundslivet.

STU Lolland er en skole med alsidige muligheder. Vi er hele tiden under udvikling, så vi følger tidens trend. På denne måde sikrer vi, at vi er et tilbud, der matcher de unge, og hvor de har et attraktivt ungemiljø at bevæge og spejle sig i.

Vi er en skole, der udvikler sig i samråd med de unge, og derved får de unge lov til at sætte deres eget præg på deres uddannelse og indholdet i de 3 år, de går på skolen. Vi går op i, at det er en individuelt tilrettelagt uddannelse, og derfor skræddersyr vi den unges forløb helt efter dennes ønsker.

Mere information om STU Lolland

På STU udspringer alt, hvad vi gør fra vores tre grundlæggende værdier; fællesskab, respekt og ordentlighed.

Fællesskab

Vi udvikler fælleskab gennem rummelighed og fælles oplevelser. Hos os kommer værdien i spil, når vi formår at samle eleverne om et fælles tredje. Det være sig gennem morgensang, ture ud af huset, samt fælles arrangementer. Vi sørger for at skabe rum for at eleverne mødes på tværs, så venskaber knyttes på trods af forskelligheder. Vi arbejder for at den enkelte elev får oparbejdet en rummelighed i forhold til fællesskabet, således at de får positive oplevelser i forhold til det at være en del af et ungemiljø.

Respekt

Vi udviser respekt ved at være lydhøre og tale ordentligt til hinanden. Hos os er respekt et nøgleord i forhold til det at være sammen og være en del af fællesskabet. Vi arbejder for et respektfuldt miljø, hvor vi taler ordentligt til og om hinanden. Dette gøres ved at være gode rollemodeller, der viser eleverne vejen til en konstruktiv dialog.

Ordentlighed

Vi udviser ordentlighed ved at være nærværende og tage individuelle hensyn.Vi udviser ordentlighed ved at være tilstede i mødet med eleverne, samt være autentiske. Vi tilrettelægger undervisningen ud fra den enkelte elevs behov og ressourcer, samt justerer mål og krav i forhold til dagsformen. Vi arbejder anerkendende, ved at møde den enkelte elev ud fra lige netop deres livssituation, og de ting de kommer med og fra. Vi hjælper eleverne til at finde deres styrker, og højne deres selvværd.

På STU arbejder vi ud fra Lolland Kommunes værdier på følgende måde:

Åbenhed

  • Vi udviser åbenhed, når alle bliver lyttet til og taget alvorligt, uanset ståsted i livet.
  • Vi udviser åbenhed, når vi skaber rum for en åben og ærlig kommunikation, hvor vi kan tale om både godt og skidt, og hvor alle kommer til orde. Hvor vi lytter til hinanden og føler, vi bliver taget alvorligt. Gensidig åbenhed viser, at vi er en del af en fælles skole, et fælles projekt.
  • Åbenhed er, når STU skaber en professionel fælles ramme, der giver alle mulighed for at komme til orde og blive taget alvorligt- både socialt, personligt og fagligt.
  • På STU Lolland tilstræber vi, at alle har mulighed for at give deres ærlige mening til kende, både i forhold til, hvad de oplever som positivt, men ligeledes hvad der er udfordrende. Alle er en del af fællesskabet, og skal have følelsen af at blive set og hørt.

Kompetence

  • Vi udviser relevante kompetencer, når vi formår at formidle viden, dannelse og faglighed til eleverne, til mestring af og ejerskab i eget liv.
  • Vi udviser kompetence, når brugbar viden og tillærte færdigheder kobles sammen, så disse kan anvendes i praksis og åbne op for muligheder frem for begrænsninger.
  • Vi udviser kompetence, når vi formår at formidle viden, dannelse og faglighed til eleverne, som de kan oversætte i praksis til et så selvstændigt liv som muligt.
  • Vi har fokus på at skolens undervisere har den faglige kompetence til at formidle viden, dannelse og faglighed, samt være i stand til at rumme de individuelle udfordringer og forskelligheder, som eleverne kommer med.

Tillid

  • På STU Lolland tilstræber vi at opbygge en tillidsfuld relation, baseret på ærlig kommunikation i et trygt undervisningsrum, som tager udgangspunkt i den enkeltes livsvilkår.
  • Tillid skabes gennem relationer, hvor vi møder hinanden i ærlighed, ligeværdighed, respekt og empati.
  • Tillid skabes, når aftaler holdes, og det vi siger, er det, vi gør.
  • Tillid skabes gennem relation, når vi er troværdige rollemodeller.
  • Tillid og tryghed opbygges gennem relation, når vi møder eleverne med ligeværdighed, respekt, empati, samt anerkendelse af deres livsvilkår.

Fairness

  • Fairness udvises af personalet ved at tage ansvar for et ligeværdigt, tilstrækkeligt hensyn til hver enkelt elev inden for rammerne af STU.
  • Fairness foregår, når der skabes rum og forståelse for den enkeltes personlige behov.
  • Fairness og ligeværdighed sker, når alle bliver lige værdsat i deres roller.
  • Fairness er at møde eleverne der, hvor de er på dagen og tilpasse undervisningen og rammerne til elevernes mestringsevne.
  • På STU Lolland udviser vi fairness, når vi møder kollegaer og elever med respekt og ordentlighed, samt tager hensyn til personlige behov.


På STU Lolland tror vi på, at tryghed skaber fundamentet for trivsel, udvikling og læring. Derfor arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang, hvor den enkelte elev er i fokus. Der bliver taget individuelle hensyn ud fra den enkelte elevs nærmeste udviklingszone, efter devisen, at vi alle lærer af vores succeser. Derfor samler vi på succesoplevelser og tror på, at alle mennesker vokser af ros og anerkendelse.

Vores kerneopgave er at afklare elevernes arbejdsduelighed og udvikle den enkeltes evne til at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og i sit privatliv, med de styrker og begrænsninger, de hver især har.

Vi arbejder med relationsdannelse både mellem de enkelte elever, og mellem elev og undervisere. Dette for at styrke de unge i at holde fast på, samt åbne op for nye positive relationer. Vi arbejder med at styrke de gode relationer, dem som giver de unge positive indspark i både skole og fritidsliv.

STU skal give mening for den enkelte og skabe grobund for at sætte retning og tage magten over eget liv, uddannelse og fremtid.

Vision

STU Lolland er et alsidigt og spændende tilbud, hvor vi gennem trygge rammer og tillidsfulde relationer, udvikler elevernes evne til livsmestring.
Vi vil gennem fællesskab og et udviklende miljø, løfte eleverne op til at blive de bedste udgaver af dem selv.

På STU Lolland har vi forskellige linjer at vælge imellem, da vi gerne vil være et alsidigt og spændende tilbud.

Når en elev starter hos os, er det altid ud fra en snak om elevens interesser, og hvor de kunne se sig selv. Andre gange er linjen defineret fra starten grundet elevens udfordringer, men stadig med et indhold eleven er med til at tilrettelægge.

Vi tror på, at vi højner elevernes motivation ved at møde dem i deres interessefelt, derfor er et godt linje match vigtigt for både eleven og for os.

Vi udvikler løbende vores linje udbud, så vi er sikre på at kunne matche eleverne og deres behov.

Café og Køkken

På café og køkken-linjen er undervisningen tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem at lave mad individuelt til den enkelte elev, til hele STU eller til klassen. Der er fokus på de gode råvarer, madspild, god køkkenhygiejne, årstidens frugt og grønt, samt årets højtider. Eleven har oftest medindflydelse på udvælgelse af de retter, der skal laves, og er med i alle delprocesser.
Eleven er med til at læse opskrifter, lave indkøbslister, handle og lave selve retten.

Faglige mål
  • at eleven udvikler generelle fær- digheder og kompetencer omkring madlavning og almen køkkenhygi- ejne
  • at eleven øver evnen til at læse en opskrift og følge denne evt. ved brug af digitale hjælpemidler, samt udarbejder egen kogebog, svarende til elevens kognitive niveau
  • at eleven udvikler sine færdigheder i forhold til alle delprocesser til en given madret, herunder at læse en opskrift, læse ingredienslisten, at kunne lave en indkøbsseddel, følge en opskrift og lave retten efter forskrifterne og derefter servere retten. Fokus er ligeledes på borddækning, anretning, oprydning og opvask
  • at eleven udvikler sine finmotoriske evner
  • at eleven øver og udvikler sin evne til samarbejde
  • at eleven får viden om de officielle kostråd og om valg af råvarer, der vil kunne dække elevens almene ernæringsbehov
  • at eleven opnår færdigheder og kompetencer omkring madlavning, så denne vil kunne varetage egen livsmestring med så minimal støtte, som muligt
Det pædagogiske indhold

Der tages udgangspunkt i praktisk undervisning, hvor glæden ved og processen omkring madlavning er i fokus. Det tilstræbes, at de enkelte delopgaver skal kunne løses af eleven med så lidt pædagogisk støtte som muligt. Elever og undervisere samarbejder om udvælgelse af de retter, der skal laves, og underviser råder og vejleder i forhold til elevens kompetencer, så processen og oplevelsen af at lave mad bliver en succes.
Eleven præsenteres for og arbejder med et varieret udvalg af råvarer. Der vil være fokus på bæredygtighed og hygiejne.

Den pædagogiske metode

I undervisningen vil der være fokus på, hvor den enkelte elev befinder sig, og der vil være opmærksomhed på, at ikke alle har samme kompetencer.
Der arbejdes ud fra den anerkendende tilgang, og der lægges vægt på at få skabt en ramme, hvor eleven kan føle sig tryg og hermed højne muligheden for udvikling og læring. Der undervises individuelt ud fra ”zonen for nærmeste udvikling”. Det er et mål, at eleven vil opleve at have ansvar, og at der er brug for vedkommende, for dermed at højne elevens selvværdsfølelse.
Der opereres med principperne for ”Learning By Doing”, hvor der undervises både ud fra billeder og konkreter, så alle elever kan være med, ud fra de forudsætninger de hver især kommer med.

Arbejdsformer

Eleven arbejder både selvstændigt og i små grupper, afhængigt af den konkrete opgave. Instruktion og
vejledning foregår både individuelt og i fællesskab og tilrettelægges efter elevens behov.
I undervisningen præsenteres eleven for forskellige råvarer, herunder kød, grøntsager og mælkeprodukter, samt deres anvendelsesmuligheder.
Eleven vil blive præsenteret for simple sammensætninger, der tilsammen vil kunne dække et alment ernæringsbehov.
For at finde inspiration til valg af retter, vil der blive brugt fysiske kogebøger og forskellige digitale platforme, herunder Mad Trin for Trin, Valdemarsro, GoCook, Alletiders kogebog mm. Eleverne vil arbejde med almindelige redskaber og køkkenmaskiner, som fx håndmixer, blender og lign. Hovedsageligt redskaber, de kender fra deres eget hjem.

Evaluering

Fagenes indhold og tilrettelæggelse evalueres løbende, og elevens udbytte af undervisningen evalueres
halvårligt med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan.

Der benyttes SMART-mål til opnåelse af formelle og uformelle kompetencer, som løbende dokumenteres i uddannelsesplanen.

E-sport

På E-sportslinjen, får eleven mulighed for at udleve sin passion for gaming. Samtidig får eleven masser af oplevelser, fællesskab, samt mulighed for personlig og faglig udvikling. Derudover vil eleven komme til at lære en masse om sig selv, både socialt og personligt. Vi arbejder med temperament, modtagelse af kritik og håndtering af stress og nederlag. Samarbejde og kommunikation er altafgørende for holdets succes.

På STU Lolland, har vi valgt CS:GO som det primære fokusområde. Der undervises i forskellige strategier i forhold til spillet, lige som der arrangeres kampe mod andre skoler rundt om i landet.

Hos os er E-sport ikke bare gaming. Vi har fokus på de mange fordele ved sporten, og arbejder bl.a. med udvikling af samarbejdsevne, logisk tænkning, omstillingsparathed, disciplin, strukturering og koordineringsevne, sundhed og at være i god fysisk form, samt forbedrede engelskkundskaber.

Når vi arbejder med E-sport, har vi stort fokus på selvregulering og strategier. Hvornår bliver den enkelte elev fx stresset/presset og hvorfor?

Hvordan kan eleven foregribe og håndtere det? Hvordan kommunikerer eleven korrekt, præcist og evner at samarbejde?

Faglige mål
  • at eleven opnår kompetencer inden for strategi, planlægning, personlig udvikling, kommunikation, samarbejde, samt udvikling af digitale kompetencer.
  • at eleven udvikler personlige, sociale og faglige kompetencer, som styrker elevens aktive deltagelse i fritidslivet og andre miljøer.
  • at eleven opnår viden omkring digital dannelse.
Det pædagogiske indhold

Linjefaget består af en praktisk og en teoretisk del. I den praktiske del, udvikler eleven viden om spil og praktiske spilfærdigheder. Den teoretiske del består bl.a. af kommunikation, problemløsning, taktisk tænkning, samt holdsamarbejde.

Der arbejdes med følgende elementer for udvikling af personlige kompetencer:

  • Håndtering af temperament.
  • Modtage/give konstruktiv kritik.
  • Håndtering af stress, nederlag og sejre.
  • Tage ansvar/fungere som holdleder på skift.
  • Fysisk træning.
  • Mental vedholdenhed.
  • Viden om kost og søvn.
  • Oprydning/rengøring/klargøring.
  • Samarbejde og organisering.
  • Effektiv kommunikation.
  • Digital dannelse.
Den pædagogiske metode

Der arbejdes ud fra en tydelig differentiering omkring hver enkelt elev, så denne føler sig tryg, imødekommet og hjulpet ud fra det niveau, vedkommende befinder sig på.
Der arbejdes ud fra teorier om mesterlære, learning by doing, flow, nærmeste udviklingszone, samt perifer legitim deltagelse.
Der arbejdes ud fra en anerkendende og samtalebaseret pædagogik, med udgangspunkt i den enkelte elevs niveau og øvrige deltagerforudsætninger.
Der lægges vægt på processen frem for produktet. Ved at have succes i de enkelte delprocesser, skabes der rum for, at eleven rykker grænsen for nærmeste udviklingszone.
Målet er, at eleven oplever at vokse med opgaven og derved øge sit selvværd og troen på sig selv.

Der arbejdes med situationsbestemt undervisning og vejledning ud fra en vurdering af elevens interesser og situation her og nu. Der arbejdes på, at eleven tilegner sig strategier i forhold til logiske og kreative løsninger til brug ved pludselige udfordringer.

Ud fra egne forudsætninger, videregiver eleverne læring og struktur til hinanden. I den legitime perifere deltagelse, har eleverne mulighed for at holde sig i udkanten af praksisfællesskabet, indtil de har afkodet, hvad situationen indebærer helt konkret ved deltagelse. Forhåbningen er, at flere elever deltager mere over tid, end de oprindelig ville have gjort. Vi tilstræber mest mulig deltagelse, ud fra hvad den enkelte elev kan rumme, og hvilke kompetencer de besidder.

Arbejdsformer

Der arbejdes individuelt og i hold.

Fysiske rammer

E-sport råder over 3 lokaler. Undervisningen i gaming foregår i et lokale indrettet med afskærmede stationer med computere og andet tilbehør til E-sport.
Faglig undervisning og teori foregår i plenum i et tilstødende klasselokale. E-sport benytter skolens øvrige lokaler, som omfatter køkken, kreativt lokale, sløjdlokale, sanserum, gymnastiksal, musiklokale, fælles cafe’-område, samt udendørsarealer med grønne områder og skolegård.

Evaluering

Fagenes indhold og tilrettelæggelse evalueres løbende, og elevens udbytte af undervisningen evalueres halvårligt, med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan.
Der benyttes SMART-mål til opnåelse af formelle og uformelle kompetencer, som løbende dokumenteres i uddannelsesplanen.

Kunst og Design

På kunst og design-linjen er der fokus på den kreative, skabende proces, med plads til fantasi, leg, nysgerrighed og fordybelse. Eleven introduceres for forskellige teknikker, redskaber og materialer til brug ved processen fra idé til færdigt produkt. Undervisningen tilrettelægges, så der er en vekselvirkning mellem bundne opgaver og temaer, samt tid og plads til at eleven skaber sine egne produkter.

Faglige mål
  • at eleven opnår tillid til egne evner og muligheder og opnår glæde ved at arbejde med sine hænder i den skabende proces
  • at eleven bliver bevidst om processen fra idé til færdigt produkt, herunder planlægning og udvælgelse af egnede materialer, værktøjer og teknikker
  • at eleven træner og udvikler sinefinmotoriske evner
  • at eleven udvikler og øver sine sociale og kommunikative kompetencer, sin koncentrationsevne, samt tålmodighed
  • at give eleven indblik i og forståelse for forskellige kreative udtryksformer, samt give eleven mulighed for at arbejde kreativt gennem æstetiske læreprocesser
  • at eleven kan lytte til fælles beskeder og introduktion til nye teknikker, materialer og emner og efterfølgende agere efter dette ved egen kreative proces
  • at eleven får kendskab til at arbejde efter mundtlig eller visuel instruktion, samt arbejdstegning
  • at eleven får forståelse for og kan håndtere sikkerhed i arbejdet
  • at eleven kan bidrage med løsningsforslag i forhold til konkrete opgaver, samt selvstændigt kan udvælge og finde relevante værktøjer og materialer til fremstilling af et specifikt produkt efter et givent tema
Det pædagogiske indhold

Det tilstræbes, at eleven lærer at være en del af et større kreativt fællesskab, hvor den skabende proces er det fælles tredje, og hvor alle kan være med ud fra egne præmisser. Der sigtes mod, at eleven får ejerskab og udviser stolthed over sin proces og det færdige produkt.

Den pædagogiske metode

Eleverne præsenteres for et givent emne, og der holdes teoretisk oplæg med forslag til egnede teknikker og materialer. Der arbejdes ud fra en tydelig differentiering omkring hver enkelt elev, så denne føler sig tryg, imødekommet og hjulpet ud fra det niveau, vedkommende befinder sig på. Der arbejdes ud fra teorier om Learning by doing, mesterlæreprincippet, Flow, nærmeste udviklingszone, samt perifer legitim deltagelse.

Der lægges vægt på både processen og produktet. Ved at have succes i de enkelte delprocesser, skabes der rum for, at eleven rykker grænsen for nærmeste udviklingszone. Målet er, at eleven oplever at vokse med opgaven og derved øge sit selvværd og troen på sig selv. Der arbejdes ud fra en anerkendende og samtalebaseret pædagogik, med udgangspunkt i den enkelte elevs niveau og øvrige deltagerforudsætninger.

Arbejdsformer

Der arbejdes individuelt og i små grupper afhængigt af tema og produkt. Der arbejdes både med egne produkter, samt produkter med nytteværdi og til fælles glæde for hele STU.

Fysiske rammer

Der arbejdes som udgangspunkt i Krea- og sløjdlokalet. Der kan indgå ture i nærområdet, på museer, samt i naturen, afhængigt af det aktuelle emne.

Materialer

Der arbejdes med bl.a.: Maling, tekstiler, tekstilmaling, træ, ler, papir, glas, naturmaterialer, filt og garn, farver, tusser, perler, decoupage, Foam-clay, krympeplast, afstøbning og smykkefremstilling.

Evaluering

Fagenes indhold og tilrettelæggelse evalueres løbende, og elevens udbytte af undervisningen evalueres halvårligt, med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan.

Der benyttes SMART-mål til opnåelse af formelle og uformelle kompetencer, som løbende dokumenteres i uddannelsesplanen.

Liv og Læring

Liv og læring er for elever, der har ekstra brug for støtte, eller har et lavt kognitivt og kommunikativt funktionsniveau. Linjen for liv og læring skiller sig ud ved at have stort fokus på ADL og kommunikative muligheder. Vi arbejder med at give rum til at åbne sig og blive forstået.

Alt på Liv og læringlinjen bygger på en god relation mellem eleven og underviserne, og relationen er byggestenen for al læring. Gennem den gode relation, udvikles eleven både personligt, fagligt og socialt.

Undervisningen foregår i en fast, tydelig og overskuelig struktur med brug af visuelle støttesystemer. Vi anvender bl.a. Tegn Til Tale, Piktogrammer, Pen Friend og Apps til IPad til understøttelse af det verbale sprog. Gennem kommunikation, social træning og undervisning i selvhjulpenhed, lærer eleven at udvikle egne kompetencer.

Hvis eleven ved opstart har et kommunikationsværktøj, som er ukendt for underviserne, vil de sætte sig ind i dette, så der kan bygges videre på det sprog, eleven allerede har. Målet for underviserne er at give eleven øgede muligheder for alternativ kommunikation, for derved at fremme egen identitet og livskvalitet.

Undervisningen har fokus på almen dannelse, socialisering, selvstændighed, samt medindflydelse på egen livssituation. Vi arbejder med oplevelses- og sanseorienterede emner, der skal give eleven kendskab til ungdomsliv, samfund og nærmiljø.

Særlig målgruppe

Liv og læring henvender sig til unge med bl.a.:

  • Udprægede kommunikationsvanskeligheder
  • Multiple funktionsnedsættelser
  • Særlige kommunikationsbehov
  • Meget lidt eller intet verbalt sprog
  • Øget strukturbehov
  • Kognitiv funktionsnedsættelse
Faglige mål

Det er en kerneopgave på liv og læring at tilbyde alternativ, supplerende kommunikation til målgruppen med afsæt i den enkelte elevs behov, ønsker og drømme.

Målet er:
  • At eleven i så høj grad som muligt lærer at træffe og udtrykke selvstændige valg
  • At eleven i så høj grad som muligt får mulighed for at blive hørt og anerkendt, lige meget hvordan og på hvilken måde kommunikationen foregår
  • At skabe så høj trivsel hos eleven som muligt, bl.a. gennem kommunikation på alle tænkelige og “umulige” måder. Kommunikation skaber trivsel
Det pædagogiske indhold

Liv og Læring tilbyder fag, der har fokus på individuelle mål og forudsætninger. Der er tydelig genkendelighed i daglig struktur, rollefordeling, samt underviserstøtte.

I løbet af skoleåret, bliver der undervist i forskellige temaer, emner og projekter ud fra linjens årshjul, som blandt andet tager afsæt i højtider, forskellige kulturer, naturen, årstider og elevernes egne interesser.
Pædagogisk arbejdes der med en tydelig og fast struktur for dagen via piktogrammer, samt fælles strukturtavle i klassen. Dagens pauser og intervaller er gjort tydelige ved brug af Time Timer. Der anvendes både analoge og digitale kommunikationshjælpemidler.

Liv og Læring tilbyder motion, som gåture, Just Dance, aktiviteter i hallen mm. På gåturene, øver eleven sin evne til at “smalltalke” om egne og andres livsoplevelser og interesser i uformel kontekst, samtidig med at eleven får motion og frisk luft. På Liv og Læring forsøger vi til hver en tid at aktivere alle elever, uanset handicap, så de oplever fællesskab, samhørighed og inklusion.

Der tilbydes faglig undervisning på elevens niveau i form af samfundskundskab, ADL og hverdagsmatematik, for at øve eleven i at være på og give udtryk for egne holdninger og følelser i forhold til det, der rører sig i lokalområdet og samfundet generelt.

Den pædagogiske metode

På Liv og Læring er der fokus på den enkelte elevs individuelle kompeten- cer, og undervisningen har afsæt i det, eleven selv kan, og det eleven skal have hjælp til at kunne. Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs nærmeste udviklings zone. Eleven trænes bl.a. i at kunne:

  • Sige til og fra
  • Give udtryk for de valg, han/hun træffer
  • Fortælle om eget liv, tanker og oplevelser
  • Fortælle om, hvordan han/hun har det -om følelser
  • Fortælle om det at være ung
  • Sige det, han/hun gerne vil sige, til den, vedkommende gerne vil sige det til

Eleven hjælpes til at holde fokus på den aktuelle aktivitet, så eleven øves i at være tilstede og bevare koncentra- tionen. Liv og Læring bruger de 8 h’er til at hjælpe eleverne med at plan- lægge, skabe struktur og få overblik over nye opgaver, ture m.m. Eleverne får herigennem en fornemmelse for, hvad det vil kræve af dem at løse en opgave.

De 8 H’er:
  1. Hvad skal jeg lave?
  2. Hvorfor skal jeg lave det?
  3. Hvordan skal jeg lave det?
  4. Hvor meget skal jeg lave?
  5. Hvor længe skal jeg lave det?
  6. Hvornår skal jeg lave det?
  7. Hvor skal jeg lave det?
  8. Hvem skal jeg lave det sammen med?
Arbejdsformer

På Liv og læring er undervisningen tilrettelagt, så eleverne enten kan ar- bejde individuelt eller arbejde sammen om fælles projekter, med stort afsæt i visuelle, understøttende materialer.
Undervisningen organiseres med udgangspunkt i den enkelte elev.
Eleverne arbejder ud fra individuelle forudsætninger med egne SMART mål. Der vil ligeledes være fokus på gruppeorienteret undervisning, for at skabe samhørighed, fælles oplevelser mm.

Vi forsøger at motivere til deltagelse i fælles og individuelle aktiviteter, og vi har fokus på at tydeliggøre dagens små og store sejre. Der arbejdes med at opsætte realistiske mål og forventninger til sig selv og hinanden. Eleven kan være i perifer legitim deltagelse. Læring sker i bevægelsen fra den perifere til den fulde deltagelse.

Undervisningen på Liv og Læring foregår hovedsageligt i de 2 klasselokaler, linjen har til rådighed. Linjen har eget skolekøkken til brug ved ADL-træning, køkkenundervisning og madlavning. Derudover benytter Liv og Læring skolens øvrige lokaler, som bl.a. indbefatter sanserum, sløjdlokale, kreativt lokale, gymnastiksal, musiklokale, bålhytte, cafe’-område, skolegård, samt grønne arealer, og der er ofte indlagt gåture i lokalområdet. Liv og Læring har en fast turdag, som kan anvendes til virksomhedsbesøg, skovture, ture til stranden, besøg i Knuthenborg Safaripark osv.

Der er fuld tilgængelighed for kørestolsbrugere på hele STU, med bl.a. ramper og handicapvenligt toilet og bad.

Evaluering

Fagenes indhold og tilrettelæggelse evalueres løbende, og elevens udbytte af undervisningen evalueres halvårligt, med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan. Der benyttes SMART-mål til opnåelse af formelle og uformelle kompetencer, som løbende dokumenteres i uddannelsesplanen.

Udeliv og Adventure

På Udeliv og Adventure-linjen, er fokus på oplevelser og læring i naturen. Omdrejningspunktet for al undervisning på linjen, udspringer af naturen som udgangspunkt og læringsplatform. Eleven lærer at begå sig i naturen og at bruge og genbruge naturens ressourcer på fornuftig og bæredygtig vis. Op til 2 dage om ugen, planlægges ture ud af huset, hvor underviserne kører eleverne til specifikke destinationer i skolens busser, afhængigt af dagens indhold og formål. Turene går ud i naturen, hvor der planlægges mange forskelligartede aktiviteter, som fx fisketure, magnetfiskeri, mountainbiketur, madlavning over bål, metaldetektorture, hvor historien håndgribeliggøres.

Der arbejdes ud fra den bevidsthed, at uderummet er uforudsigeligt og uden intention. Det betyder, at uforudsigelige situationer, observationer og oplevelser favnes, når de opstår og inddrages i undervisningen, så der drages læring af naturens uforudsigelighed i nuet. Der er fokus på den fysiske og motoriske udvikling, og bevægelsesrepetoiret er meget alsidigt. Herunder grovmotoriske bevægelser, som løb, gang, klatring og løft. Derudover arbejdes der med finmotoriske bevægelser i form af bl.a. snitte- og skærearbejde, samt fremstilling af fiskegrej.

Faglige mål
  • at eleven oplever glæde ved at være i naturen og bruge de muligheder og ressourcer, den byder på
  • at eleven får styrket sin motorik, sit læringspotentiale og sin personlige udvikling, ved at alle sanser bringes i spil og læring foregår i en naturlig sammenhæng
  • at eleven bliver virksom, løsningsorienteret og handlekraftig ved både at bruge krop og hoved i konkrete, praktiske situationer
  • at eleven gennem konkrete og håndgribelige opgaver træner sin evne til at kunne argumentere, udvikle idéer, samarbejde og være problemløsende, samt træne sine sociale kompetencer
  • at påvirke og udvikle elevens motoriske evner gennem motion og bevægelse
  • at gøre eleven bevidst om sikkerhed i arbejdet, både ved færden i naturen på lands og til vands, ved madlavning, samt korrekt anvendelse af værktøj
Det pædagogiske indhold

Gennem den opgaveorienterede og gruppebaserede undervisningsform, træner eleven sin evne til at kunne argumentere og udvikle ideer samt samarbejde.

Den pædagogiske metode

Undervisningen differentieres således, at den enkelte elevs læringsforudsætninger er i fokus. Eleven får mulighed for at biddrage til egen læring gennem zonen for nærmeste udvikling, hvor der tages udgangspunkt i elevens opnåede og aktuelle viden og færdigheder. Mesterlærerprincippet anvendes i høj grad på linjen. Dvs. opgaven demonstreres og eleven prøver efterfølgende selv. Opgaveorienteret undervisning prioriteres i høj grad. Eleven arbejder med at bearbejde eller løse praktiskorienterede problemer og opgaver, som f.eks. at bygge et shelter, en fiskestang mm. Eleven træner sine evner inden for planlægning og samarbejde, samt sine kundskaber i form af at kunne måle ud og regne på, hvilke og hvor mange materialer, der skal bruges. Eleven arbejder bl.a. med kundskaber og færdigheder inden for følgende områder:

  • Klargøring og optænding af bål
  • Hygiejne- og fødevarebehandling, samt indsamling og tilberedning af mad over bål
  • Planlægge indkøb af fødevarer
  • Sikkerhedslære
  • Kost
  • Motion
Arbejdsformer

En stor del af undervisningen på udeliv og adventurelinjen foregår i naturen. Skoledagen og skemaet struktureres, så den er genkendelig, tydelig og tryg for eleverne. Rytmen er ofte: Samling og afrejse fra skolen, opgaver og aktiviteter, bål og frokost, opsummering og evaluering af dagens arbejde, sammenpakning og rejse tilbage til skolen. Når der er samlet tilstrækkeligt materiale, viden og billeder, kan den videre bearbejdning foregå i klassen, i form af fremstilling af plancher, beskrivelser etc. En genkendelig rytme gør det lettere for eleverne, så de ved, hvad der skal ske og har mulighed for at gå foran i processerne.

Evaluering

I Udeliv og Adventure arbejder eleverne selvstændigt i mindre grupper, hvor de lærer i fællesskab og af hinanden. Det udvikler bl.a. sproget bredt at skulle argumentere for en løsning eller en idé, og derved gøre sig forståelig. Fagenes indhold og tilrettelæggelse evalueres løbende, og elevens udbytte af undervisningen evalueres halvårligt, med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan. Der benyttes SMART-mål til opnåelse af formelle og uformelle kompetencer, som løbende dokumenteres i uddannelsesplanen.

På STU Lolland, tilbyder vi 5 forskellige linjer, som er: E-sport og Medie, Café og Køkken, Kunst og Design, Udeliv og Adventure, samt Liv og Læring.

Eleven vælger som udgangspunkt sin linje efter interesse. Elevens skema tilrettelægges, så der undervises i linje- faget 2-3 hele dage pr. uge. Der tages udgangspunkt i den enkelte elev, og uddannelsen har fokus på både de personlige, sociale og faglige kompe- tencer, for at give eleven de bedste forudsætninger for egen fremtidige livsmestring.

På STU Lolland, udarbejder vi hvert år et årshjul, hvor vi arrangerer aktivi- teter på tværs af alle linjer.
Fx motionsdag, fællesspisning, fælles julefrokost og syng-dansk-uge. Herud- over tilbyder alle linjer undervisning i flere af nedenstående fag, for at sikre en varieret og alsidig uddannelse for eleverne, samt for at opfylde kravene i STU-lovgivningen.

Køkkenundervisning

På STU tilrettelægges køkkenundervis- ningen, så eleven laver mad til sig selv eller der laves mad til fællesskabet.
Der kan laves ”mad på budget”, hvor eleven får en sum penge til rådighed, svarende til at bo alene, hvor eleven skal finde opskrift på en ret, der kan laves inden for dette beløb, udarbejde indkøbsliste, handle ind og selv lave maden. Andre gange tilrettelægges undervisningen, så eleverne arbejder sammen i små grupper, for at træne evnen til at samarbejde.

Målet er:
  • at eleven træner og udvikler sine praktiske og faglige kompetencer ved at læse, overskue og følge en opskrift fra planlægning af indkøb til delprocesserne forbundet med at lave en ret fra bunden til den kan serveres og spises.
  • at eleven bliver bevidst om sunde valg i forhold til kost og ernæring.
  • at eleven bliver bekendt med for- nuften i at mindske madspild og i at vælge årstidens frugt og grønt ud fra et økonomisk og miljømæssigt perspektiv.

Turdag

På alle linjer er der i skemaet ind- lagt en ugentlig turdag ud af huset. Vi benytter de minibusser, der er tilknyttet STU, og kører ture i områ- det, der strækker sig fra Nakskov til Gedser og Møn. Turene har altid et
pædagogisk formål og spænder over ture i naturen med fx mad over bål, sportslige aktiviteter som frisbee-golf, virksomhedsbesøg, museumsbesøg, seværdigheder, ture til Knuthenborg Safaripark osv. Kun fantasien, tiden og vejret sætter grænsen.

Måler er:
  • at eleven bliver bevidst om de gratis tilbud, der er i lokalområdet i forhold til naturoplevelser og seværdigheder.
  • at eleven opnår fortrolighed med at agere i sociale relationer uden for skolens rammer.
  • at eleven får kendskab til og indsigt i det område, eleven bor i.

Socialfag

I socialfag introduceres eleverne for små øvelser, der har til formål at træ- ne elevernes personlige og kommuni- kative kompetencer.

Målet er:
  • at eleven opnår færdigheder ogkompetencer, der gør dem i stand til at være i sociale relationer med andre unge og andre mennesker generelt.
  • at eleven bliver mere bevidst om sin egen rolle i relationen til andre, bl.a. gennem øvelser, med kropssprog, øjenkontakt og dialog, hvor eleven stiller hv-spørgsmål.

Faglig undervisning

Med udgangspunkt i elevens aktuelle niveau, tilbydes eleven supplerende og vedligeholdende undervisning i dansk, matematik og engelsk, hvis dette er et fokusområde i elevens uddannelsesplan.

Målet er :

  • at eleven vedligeholder, træner og udvikler sine evner og kompetencer inden for læsning, mundtlig kom- munikation, skriftlig formulering og matematik.

Motion og bevægelse

På STU er motion og bevægelse en fast del af skemaet for alle linjer.

Der tilbydes forskelligartede aktiviteter, så alle elever kan deltage ud fra de forudsætninger, de kommer med. Motion og bevægelse kan bestå af en gåtur i nærområdet eller aktiviteter
i skolens hal, som fx boldspil, styrketræning, udstrækning eller yoga.

Målet er:

  • at eleven bliver bevidst om vigtig- heden af at passe på sin krop ved at være fysisk aktiv.
  • at eleven får mulighed for at opnå glæde ved og lyst til at udøve moti- on i fællesskabet med andre unge.
  • at eleven oplever succes ved at mærke, at der er plads til alle, uanset hvilke forudsætninger, man kommer med.

Samfundsfag

På STU er faget, samfundsfag meget alsidigt. Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i aktuelle nyheder og emner, der kan have interesse og relevans for eleverne. Undervisningen kan omhandle emner, der sker i Danmark, EU og resten af verden, ligesom det kan omhandle lokale nyheder som fx Femernbyggeriet og kommunalvalget.

Målet er:
  • at eleven får kendskab til og oplys- ning om samfundets opbygning, historie og kultur i tråd med elevens egen hverdag og forståelsesgrundlag.
  • at eleven træner sine evner til at give udtryk for sine tanker og holdninger om et givent emne.
  • at eleven bliver bevidst om vigtigheden af at udvikle kritisk sans, samt et personligt tilegnet værdigrundlag, der gør det muligt for dem at deltage kvalificeret og aktivt i samfundet.

ADL

ADL er en forkortelse for almindelig daglig livsførelse og omfatter under- visning og vejledning, så eleven kan klare sig selv så godt som muligt i hverdagen. Der undervises i elemen- tære emner som personlig hygiejne, pengenes værdi, budgetlægning, indkøb, rengøring, tøjvask, forsikrin- ger, medborgerskab, MitID, e-boks, venskaber osv.

Målet er:
  • at eleven får indsigt i og forståelse for, hvad det vil sige at bo for sig selv og hvilke ansvarsområder, der er forbundet hermed.
  • at eleven får kendskab til nogle af de praktiske gøremål, der er forbun- det med at bo for sig selv.
  • at eleven bliver bevidst om nogle af de forventninger og krav, der stilles til os, som borgere i vores samfund.

På STU tilbyder vi valgfag hver torsdag. Dagen starter i elevens egen klasse. Der er mulighed for morgenmad, som på ugens øvrige dage, og derefter er der et kort morgenmøde i klassen, inden eleverne går til deres respektive valgfag. Valgfagene udbydes og tilrettelægges med udgangspunkt i undervisernes kompetencer og elevernes behov og ønsker. Udbuddet af valgfag varierer og eleverne vælger for et halvt år ad gangen.

Udeliv og Adventure

Målet med Udeliv og adventure er, at blive virksom og handlekraftig ved både at bruge krop og hoved. Gennem konkrete og håndgribelige opgaver, trænes evnen til at kunne argumentere, udvikle ideer, samarbejde og være problemløsende. På Udeliv og adventure arbejdes der bl.a med kundskaber og færdigheder inden for følgende områder: Klargøring og optænding af bål, hygiejne- og fødevarebehandling, samt tilberedning af mad over bål, værktøjslære, sikkerhed, mountainbike, kano, magnetfiskeri, paddleboard, samt fysisk træning og motion.

Køkken

Målet for valgfaget Køkken er, at udvikle færdigheder og kompetencer omkring madlavning og almen køkkenhygiejne. Eleven lærer, at mestre planlægning, at igangsætte og at færdiggøre en ret, hvor der tages udgangspunkt i, at eleven i fællesskab med de øvrige elever er aktiv i processen. Den enkelte elev får kendskab til simple sammensætninger af råvarer, der vil kunne afdække almene ernæringsbehov.

Målet er, at lære at tilberede god og sund mad, sammensætte menuer, lærer at handle ind, tilberede og anrette sund morgenmad, frokost, varm og kold mad, samt at bage. Der er mulighed for at tage hygiejnekursus og kursus i egenkontrol.

Krea

Målet for Krea er, at få indblik i forskellige kreative udtryksformer, samt at få mulighed for at arbejde kreativt gennem æstetiske læreprocesser. Gennem konkrete opgaver og emner, arbejdes der med, at blive bevidst om processen fra idé til færdigt produkt, samt at træne og udvikle finmotoriske evner.

Vi har fokus på tålmodighedstræning, sociale og kommunikative kompetencer, koncentrationsevne, samarbejdsevne, selvindsigt, planlægning, samt udvælgelse af materialer og teknikker.

Musik

Målet for Musik er at give indblik i musik som udtryksform, samt at opleve glæden og fælleskabsfølelsen i det sociale sammenspil. Vi arbejder hen imod, at den enkelte elev får kendskab til forskellige musikalske genrer, og får indblik i de forskellige instrumenter og deres roller i musikken. Vi har særligt fokus på musikalsk skabelse, musikteori, hørelære, genrekendskab og sammenspil.

E-sport

Målet med e-sport er, at opnå kompetencer inden for strategi, planlægning, personlig udvikling, kommunikation, samarbejde, samt udvikling af digitale færdigheder. Valgfaget er delt i en praktisk og en teoretisk del. I den praktiske del, udvikles viden om forskellige spil og opnå praktiske spilfærdigheder.

I den teoretiske del arbejder vi bl.a. kommunikation, problemløsning, taktisk tænkning, samt holdsamarbejde. Fagets mål er, at opnå personlige, sociale og faglige kompetencer, som styrker den enkeltes aktive deltagelse i fritidslivet og andre miljøer.

Ridefysioterapi

Målet for Ridefysioterapi er, at opnå styrkelse af balance, gangfunktion, koordination, spasticitet, ligevægtsfornemmelse og kropsholdning. Ridefysioterapi er en form for fysioterapi, hvor heste indgår som behandlingsredskab.

Ridefysioterapi anvender de tredimensionelle bevægelser fra hesten under skridtgang, som det primære element i behandlingen. Ved hjælp af hestens bevægemønstre, trænes den enkeltes elev bevægemønstre, balance og muskelstyrke.


SMART mål

Vi arbejder med SMART mål, for at afdække og dokumentere elevens udvikling og opnåede kompetencer. Vi finder, at SMART-modellen er et stærkt og brugbart værktøj, der er medvirkende til, at vi sammen med eleven sætter mål der rykker og som eleven reelt kan opnå.

SMART-modellen er et værktøj, der hjælper os til at dokumentere og optimere elevens udvikling og mål ud fra fem grundlæggende kriterier:

Specifikt: Vi formulerer tydelige, veldefinerede og afgrænsede mål, så eleven ved, hvad der skal opnås. Afklarende spørgsmål, i forhold til at gøre et mål specifikt, kan være: Hvad vil eleven opnå? –Hvorfor?

Målbart: Vi klarlægger, hvordan det dokumenteres, at målet er nået, og kompetencen er indarbejdet hos eleven. Afklarende spørgsmål, i forhold til at gøre et mål målbart, kan være: Hvordan kan vi vide, om målet er nået? Hvordan kan vi vide, om der er sket en ændring?

Attraktivt: Målet skal være attraktivt for og accepteret af eleven. Afklarende spørgsmål, i forhold til at gøre et mål attraktivt, kan være: Giver målet mening for eleven? Kan eleven se egen rolle i -og ansvar for opnåelse af målet?

Realistisk: Målet skal hænge sammen med virkeligheden og elevens kognitive niveau. Afklarende spørgsmål, i forhold til at gøre et mål realistisk, kan være: Tror vi på, at målet kan nås i løbet af perioden? Hvad kan understøtte eleven i at nå målet?

Tidsbestemt: Det skal fremgå klart, hvornår eleven har nået målet. Afklarende spørgsmål, i forhold til at gøre et mål tidsbestemt, kan være: Har vi fastsat tid for, hvornår elevens mål skal være nået? Er det klart for eleven, hvornår målene er opnået?

De 10 H'er

Vi bruger de 10 H'er som en metode, der kan hjælpe med at tydeliggøre krav og forventninger til en given aktivitet for eleven.

De 10 H'er vil for mange være et automatiseret system, men for elever der er udfordret på de eksekutive funktioner kan det være en stor udfordring. Dette ses ofte ved diagnoser som ADHD og autisme. Her kommer det til udtryk ved at eleven har udfordringer med at planlægge, skabe struktur og få overblik over en given opgave.

Metoden går ud på, at vi sammen med eleven kortlægger de 10 H'er inden opstart på opgaven de står over for. Når dette er gjort kan eleven følge strukturen uden, eller med begrænset støtte.

1. Hvad skal vi lave? - Fortæl, hvad der skal laves (indhold)

2. Hvorfor skal vi lave det? - Fortæl hvorfor (mening)

3. Hvordan skal vi lave det - Forklar hvordan, hvis der er den mindste tvivl (metode)

4. Hvor skal vi lave det? - Fortæl præcis hvor og hvorhenne (placering)

5. Hvornår skal vi lave det? - Fortæl hvornår (tidspunkt)

6. Hvor længe skal vi lave det? - Fortæl hvor længe, eller hvornår det slutter (tidsperspektiv)

7. Hvem skal vi lave det med? - Sæt navn på de andre elever eller voksne (personer)

8. Hvor meget skal vi lave - Fortæl hvor mange opgaver, der skal løses (mængde)

9. Hvem kan vi få hjælp af? - Fortæl, hvem man skal spørge, hvis man er i tvivl (person)

10. Hvad skal vi lave bagefter? - Forklar hvad der skal ske bagefter (indhold)

På STU Lolland arbejder vi efter kostprincipperne i Center for Handicap, som er underlagt Lolland Kommune, samt underbygger den sunde tilgang med motion flere gange ugentligt.

Det sunde fokus skal ses i lyset af stadig større sundhedsmæssige udfordringer hos eleverne, hvor vi ser det som vores pligt at understøtte det sunde valg i livet.

Flere undersøgelser viser, at voksne med psykiske lidelser og store sociale problemer ofte har en mere usund sundhedsadfærd end den øvrige baggrundsbefolkning. Det ses blandt andet i forhold til overvægt, usund kost, fysisk inaktivitet, alkoholforbrug, forbrug af euforiserende stoffer, samt rygevaner. Disse forhold har, sammen med en række andre faktorer, som fx levekår, medicinforbrug og kontakt til sundhedsvæsnet, betydning for denne gruppe borgeres sundhedstilstand. Borgere med psykiske lidelser og borgere med store sociale problemer har en middellevetid, der er markant kortere end den øvrige befolkning. Der er op til 20 års forskel. Dertil kommer, at denne gruppe borgere også har flere leveår, hvor sygdomme og helbredstilstand begrænser deres muligheder for at leve det liv, de ønsker.

Lige netop derfor, har vi en forpligtigelse, og derfor handler vi!

Formål

Kostpolitikken har til formål at øge sundhed og trivsel hos eleverne.

Mål

Det er vores mål, at eleverne lærer om sund og varieret kost, samt bliver bevidste om at træffe sunde valg.
Det er ligeledes målet at tilbyde, samt undervise i at tilberede kost, som optimerer hjernens læringskapacitet og kroppens velvære.

Generalt

Vi opfordrer eleverne til at have madpakker med, som læner sig op ad de officielle kostråd. Vi understøtter eleverne i at få indblik i, hvad dette betyder, og hvad der reelt kan være af indhold i en madpakke ud fra dette.
Vi opfordrer eleverne til, at de usunde valg som energidrikke, slik, chips osv. holdes uden for skolens rammer.
Kage mm. kan ses i forbindelse med arrangementer, fødselsdage osv.
På turdage opfordrer vi til, at eleverne har madpakke med, som på alle andre dage. Ønsker eleverne at lave indkøb på turene, opfordrer vi altid til det sunde valg.

Vi arbejder dialogbaseret, og ikke ud fra forbud. Det vil sige, at vi tager de nødvendige snakke med eleverne, ud fra de mål, der står i deres uddannelsesplaner, og ud fra den sunde kultur, vi ønsker at skabe på skolen. Vi arbejder anerkendende og med respekt for elevernes frie og myndige valg. Dog gælder for alle ansatte på skolen den gennemgående faglige tilgang, at vi understøtter det sunde valg, og med faglig guidning søger at få eleverne til at vælge de gode vaner til.

Faglige tiltag

Vores kostpolitik er gennemgående i alle fag, såsom køkkenundervisning, idræt, samfundsfag, ADL osv.

I køkkenundervisningen, underviser vi eleverne i nemme, sunde og hurtige retter, for at skabe gode vaner og for den vej igennem at mindske behovet for at vælge det usunde og sukkerholdige.

Vi guider eleverne i, hvad sund kost betyder for hjernens evne til at lære, samt hvad et stort sukkerforbrug betyder for ens velbefindende.

Vores køkkenundervisning tager udgangspunkt i elevernes indkomstgrundlag, som er uddannelseshjælp på skolen og i den første tid efter endt STU. Det handler om, at vi sammen med eleverne får skabt gode vaner, som de kan benytte på egen hånd, når tiden kommer til at bo i egen lejlighed. Vi forsøger at motivere de unge til at leve sundt og billigt, så de kan klare sig selv med en beskeden indtægt.

Eleverne undervises i at lave mad individuelt, da det skal overføres til livet uden for skolen. Eleverne præsenteres for -og laver få, genkendelige retter, som eleven kan huske, samt overskue.

Når der handles til køkkenundervisning, er det altid ud fra de sunde principper i vores kostpolitik. Vi opfordrer til, at eleverne ikke handler til eget forbrug i dette fag, da det kan give undervisningen et forkert fokus.

Vi tilbyder sund og nærende morgenmad hver morgen. Dette gøres for at sikre eleverne den bedste start på dagen, med overskud til indlæring.

Vi samarbejder med Fødevarebanken, hvilket gør eleverne bevidste om at mindske madspild. Den viden, eleverne får, er brugbar, når de skal tænke kreativt med madrester, de kan stå med i et køkken på et minimalt budget.

På STU Lolland, har vi stort fokus på den enkelte elevs trivsel. Vi arbejder ikke ud fra fraværsprocenter og sanktioner. Vi arbejder ud fra den enkelte elevs forudsætninger og lyst til deltagelse i egen uddannelse.
Vi tager generelt udgangspunkt i det, vi kan ændre på, nemlig det, vi tilbyder eleven på uddannelsen. Oplever vi et stigende fravær hos en elev, tager vi en snak med eleven om uddannelsens indhold og mulighed for eventuelle ændringer og tiltag, der kan fremme motivationen og få eleven tilbage på rette spor.

En del elever kan give udtryk for, at de ønsker et reduceret skema, hvor skoledagene bliver kortere eller der indlægges faste fridage. Dette kan i enkeltstående tilfælde være gavnligt i en periode. Vi arbejder dog ud fra tesen om, at et skema med fremmøde på alle ugens 5 dage er mere fleksibelt i forhold til at imødekomme en eventuel fraværsproblematik. Erfaringen viser os, at selvom eleven har ugentlige fridage, så rammer deres ”off-dage” sjældent lige netop på disse dage. Tværtimod kan en elev have stort overskud på en fridag, hvor det havde givet bedst mening med fremmøde på skolen.

Procedure

På STU Lolland, er en del af proceduren, at ved sidste linjemøde i hver måned, gennemgår underviserne fravær på eleverne. Her drøftes der indsatser og justeringer, som kan være medvirkende til at fremme fremmødet. Der sendes en mail til elevens uddannelsesvejleder ved højt fravær. I denne mail medfølger et skriv vedr. fraværets omfang og årsag, så vejlederne har større grundlag for at vurdere, om de skal reagere på fraværet, eller om vi på STU Lolland har hånd om eleven. Vi giver ligeledes besked omkring samarbejde med hjemmet, ved de elever, der er under 18 år, og elever over 18 år, som har givet samtykke til samarbejde med hjemmet.

Ved elever med meget højt og kontinuerligt fravær, orienteres uddannelsesvejlederne oftere, da det er vigtigt med en hurtig og omsorgsfuld indsats omkring sårbare elever, eller elever, der står på kanten til et afbrud. Når STU Lolland har orienteret uddannelsesvejlederne, vurderes der i samråd med disse, hvorvidt der er behov for et statusmøde, hvor den pågældende elev, eventuelle pårørende, skolen, UU-vejleder og eventuelle øvrige aktører deltager.

Center for Handicap

Nørrevold 1A
4900 Nakskov

cfh-kontakt@lolland.dk