Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Det centrale Bruger-Pårørenderåd

Det Centrale Bruger-Pårørende Råd i Lolland Kommune sikrer dialog og medindflydelse for brugere og pårørende i social- og psykiatrisektoren

Rådet består af repræsentanter fra decentrale enheder og rådgiver kommunen om støtte, omsorg og aktiviteter. Medlemmer vælges hvert andet år, og rådet mødes 5-6 gange årligt. Rådet har ikke beslutningskompetence, men skal høres ved vigtige retningslinjer. Medlemmer har tavshedspligt, og udgifter dækkes af kommunen.

Det centrale Bruger-Pårørenderåd i Social, Psykiatri og Handicap

Bruger - Søndersø og Bellisvej

Tanija Madsen

Pårørende - Søndersø og Bellisvej

Knud Erik Rasmussen

Bruger - Center for Handicap

Mai-Britt V. Nielsen

Pårørende - Center for Handicap

Annette Dannefer

Bruger - Kirsebærhuset

Jan Nielsen

Sektorchef – Social, Psykiatri og Handicap

Jesper Daugaard - Telefon: 21 65 81 05 - Mail: jeda@lolland.dk

Administrativ medarbejder - Social, Psykiatri og Handicap

Gitte Nilsson - Telefon: 54 67 73 08 - Mail: gnils@lolland.dk

Administrativ medarbejder - Social, Psykiatri og Handicap

Christina Rem Olsen - Telefon: 54 67 73 36 - Mail: chrl@lolland.dk

§ 1: Bruger-Pårørenderåd

Lolland Kommune nedsætter i medfør af S 17 i lov om social service et Bruger-Pårørenderåd med repræsentation fra alle de decentrale enheder i Social- og psykiatrisektoren hvor brugere og pårørende vil medvirke.

§ 2: Målgruppe

Som brugere anses i disse vedtægter borgere som benytter dagtilbud, døgntilbud eller bostøtte fra en af de decentrale enheder i Social og psykiatrisektoren.

Som pårørende anses et familiemedlem til en bruger eller en person, der på anden måde er tæt knyttet til en bruger.

§ 3: Formål

Bruger- pårørenderådet nedsættes af kommunalbestyrelsen med henblik på at repræsentere brugerne af de decentrale enheders indsats/ydelser i Social- og psykiatrisektoren over for kommunen. Rådet skal inddrages ved fastlæggelse af retningslinjerne for den daglige støtte-, trænings- og omsorgsindsats.

Det skal være et forum hvor brugere og pårørende kan markerer holdninger og synspunkter, få indflydelse på sektorens tilbud, og være i tæt dialog med det politiske niveau og sektorledelsen.

§ 4: Sammensætningen

En brugerrepræsentant fra hver decentrale enheds Brugerråd - om muligt. Hvis det ikke er muligt at få en brugerrepræsentant, kan der eventuelt træde en pårørende ind i stedet. Såfremt dette heller ikke er muligt, kan en medarbejder træde ind i stedet. Dog kan en medarbejder ikke vælges som formand eller næstformand.

De selvejende enheder i Social og psykiatrisektoren som Lolland Kommune har driftsoverenskomst med opfordres til deltagelse.

Brugerrepræsentanterne kan vælge at have en medarbejder med som sekretær. Denne har ikke tale eller stemmeret.

Så vidt muligt en pårørenderepræsentant fra hver decentrale enhed. Enten fra den decentrale enheds Pårørenderåd, hvis et sådant eksisterer, eller en pårørende med tilknytning til den decentrale enhed. En repræsentant fra ledergruppen på de decentrale enheder — deltagelsen kan evt. gå på omgang efter fast mønster i ledergruppen.

Sektorchefen for Social og psykiatrisektoren.

§ 5: Valgmetode

5.1. Brugerrepræsentanterne og deres suppleanter vælges blandt medlemmerne af de decentrale brugerråd. Pårørenderepræsentanter vælges i hver decentrale enhed ved flertalsvalg blandt de pårørende. Den pårørende som har fået flest stemmer, bliver pårørenderepræsentant, den som har fået næst flest bliver suppleant.

Suppleanten træder til hvis brugerrepræsentanten/ pårørenderepræsentanten er forhindret i at deltage i eller udtræder af bruger-pårørende rådet.

5.2. Suppleanten for en pårørenderepræsentant indtræder, når en pårørende er ophørt med at være pårørende.

5.3. De decentrale ledere er ansvarlige for afholdelse af valg til bruger-pårørende rådet.

§ 6 Valg

6.1. Valg til Bruger-pårørenderåd sker i november/december måned i ulige år — det første valg dog i november/december 2011.

6.2. Valgperioden er 2 år begyndende den 1 . januar i kalenderåret efter afholdelsen af ordinære valg. Valgperiode efter valget i 2008 starter i marts samme år.

§ 7 Konstituering

Der tages på det konstituerende møde bestemmelse om formandspost, næstformandspost, sekretær m.m. og om det praktiske arrangement omkring møderne, og at det tilstræbes at holde møderne skiftende på alle de institutioner, hvor det praktisk kan lade sig gøre.

§ 8 forretningsorden

8.1. Bruger-pårørenderådet udfører deres virksomhed i møder, som indkaldes af og ledes af formand eller evt. næstformand. Som hovedregel afholdes mindst 5-6 møder om året. Rådet afholder dog ekstraordinært
møde, når formanden eller 3 af de valgte medlemmer fremsætter ønske herom.

8.2. Rådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af valgte medlemmer er til stede. 8.3. Forslag eller emner der ønskes behandlet i rådet, skal være formanden i hænde senest 14 dage før mødedato — dagsorden skal dog have punkt hvor brugere eller pårørende kan tage emner op som ikke er indsendt på forhånd.

8.4. Formand udarbejder dagsorden som sendes ud til rådets medlemmer mindst 3 uger før mødet

8.5. Referatet fra møderne sendes til rådets medlemmer og suppleanter senest 14 dage efter møderne.

8.6. Den decentrale leder har ansvaret for at referatet lægges frit tilgængeligt på de decentrale enheder, således beboere, pårørende og medarbejdere kan læse den.

Referat og dagsorden tages med som punkt på den decentrale enheds brugerrådsmøder, pårørenderådsmøder, personalemøder, handicaprådsmøde, samt Social- og psykiatriudvalgsmøde.

§ 9 Kompetence

Bruger-pårørenderådet er underlagt Social- og psykiatriudvalget og er rådgivende. Social og psykiatriudvalget skal ifølge S 17 i Serviceloven inddrage rådet ved fastlæggelsen af retningslinjer for den daglige støtte, trænings- og omsorgsindsats på de decentrale enheder, herunder retningslinjer for kostplaner, arbejdsrutiner, aktiviteter, samvær m.v.

Rådet skal være et forum hvor forskellige tiltag kan diskuteres og hvor synspunkter kan fremføres. Rådet kan ikke behandle sager vedrørende enkeltpersoner.

Rådets medlemmer har tavshedspligt vedrørende fortrolige oplysninger, som de erfarer som led i deres hverv jf. forvaltningslovens S 27 jf. S 2,stk.3.

§ 10 Økonomi

Udgifter vedr. rådets virksomhed afholdes af Social- og psykiatrisektoren i Lolland Kommune iflg. et godkendt budget.

De decentrale enheder betaler kørselsudgifter og tabt arbejdsfortjeneste for brugernes deltagelse i brugerrådet, derudover kan medlemmer af Bruger-pårørenderådet ikke få kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, kørsel eller anden form for diæt.

§ 11 Vedtægtsændringer

Eventuelle ændringer af vedtægterne skal godkendes af Social- og psykiatriudvalget.

Tvivlsspørgsmål vedrørende vedtægter afgøres i Social- og psykiatriudvalget.

Center for Handicap

Nørrevold 1A
4900 Nakskov

cfh-kontakt@lolland.dk

Kontorets åbninstider

Mandag - torsdag08:00 - 15:30
Fredag08:00 - 13:00

Nyttige links